Hogyan fejleszd gyermeked figyelmét 2. rész

Hogyan fejleszd gyermeked figyelmét 2. rész
Koncentráció képesség javítása agytornával

Megesett már Veled, hogy elindultál valamit elvégezni, majd mire odaértél el is felejtetted miért indultál? Volt már, hogy elfelejtettél egy találkozót, nem emlékeztél, hogy mit beszéltél meg a másikkal, vagy akár azt sem tudtad, hogy mit olvastál el az előző pillanatban? A figyelem, a koncentráció úgy érzed, hogy néha nehezedre esik?

Egyszer egy férfi a fenti problémákkal fordult hozzám, és az előző cikkemben leírt gyakorlatokat, valamint a mostani gyakorlatokat adtam fel neki házi feladatként. Ugyanis ez nem csak gyerekeknek való!

Ez az úr egy hónapon keresztül minden reggel szorgosan elvégezte ezeket a fejlesztő gyakorlatokat. Ma már a munkahelyén „Esőembernek” hívják, mert nincs olyan dolog, amire ne emlékezne, vagy amit ne tudna. Ha te is szeretnéd fejleszteni gyermeked, vagy önmagad figyelmét, javítani koncentráció képességed, végezd el minden nap az alábbi, és az előző cikkemben lévő gyakorlatokat. Meglátod, a hatás nem marad el!

Víz ivás fontossága

Az agytorna gyakorlatai, illetve a tanulás megkezdése előtt mindig érdemes vizet inni, amely azonnal segíti a gondolkodást, a figyelmet, a kreativitást, és a koncentráció képességet. A vízivás aktivizálja az energiánkat, oldja a bennünk lévő feszültséget, és segít megőrizni belső egyensúlyunkat. Vízivás után felfrissülünk, életerősnek érezzük magunkat.

Amikor a koncentrációt fejlesztő gyakorlatokat végezzük, központosítjuk, kiegyensúlyozzuk és integráljuk a két agyféltekénket is. Ennek az információnak a test minden sejtjéhez el kell jutnia. A sejtek a sejtfolyadék segítségével kommunikálnak egymással. A víz lehetővé teszi a sejtkommunikációt, és segít megőrizni a szervezet egyensúlyát. (A víz jótékony hatásáról és további stresszkezelő módszerekről írtam a korábbi “Anyaként hogyan kezeljük az otthoni stresszhelyzeteket” c. cikkemben)

Brain Gym kineziológia agytorna/ koncentráció képességet javító gyakorlatai:

Földgombok/Földkapcsoló

Minden tevékenység végzéséhez nyitottságra, önbizalomra, földelésre, stabil alapokra van szükségünk. Ebben segít nekünk a földkapcsoló. Egyik kezünk a szeméremcsontunk, vagy a köldökünk alatt helyezkedik el, a másik kezünk két ujjával pedig érintsük meg az alsó ajkunk alatti területet. Jó mélyeket lélegzünk, miközben szemünket fel-le mozgatjuk, és legalább 30 másodpercig végezzük a gyakorlatot. Néhány lélegzetvétel után megcseréljük kezeinket. A földgombok segítségével tartható egyensúlyban az a képességünk, hogy miközben lefelé nézünk, a szemenergiánk ne kapcsoljon ki. Ez az összes tanulási képességünket is központosítja. Ez a gyakorlat szellemi fáradság ellen is hatásos.

Térkapcsoló

A térkapcsolók esetében az irányító meridián két végpontját érintjük. Az irányító meridián a farkcsont külső csúcsától a felsőajakig fut és a felső állkapocs fogínyén végződik. Ez a meridián a szem térbeli észlelését központosítja. Ez a közelről távolra, illetve a távolról közeire való átmenetet jelenti.

Mindez különösen akkor fontos, amikor a tanórán a tábláról vagy egy prezentáción a kivetítőről másolunk le valamit. Ilyenkor mind a két meridiánra szükségünk van (központi és irányító). A szemünkkel érzékelnünk kell a tábláról leírandókat, az agyunkkal pedig fel kell fognunk és papírra kell vetnünk. A térkapcsolók jobb koncentráció képességet tesznek lehetővé.

Egyik kezünk két ujjával megérintjük a farkcsontot, a másik kezünk két ujjával pedig a felső ajak fölötti területet. A pontokat 30 másodpercig tartjuk, majd megcseréljük a kéztartást. Ha elvégezzük ezt a gyakorlatot felfrissülünk, és jobban be tudjuk fogadni a tananyagot/ előadást.

Egyensúlykapcsoló

Bizonyos napokon érezzük a közérzetünkön, valamint testünk fizikai állapotán is az időjárási frontok hatásait. Van, hogy tompa fejfájástól szenvedünk, vagy túlterheltnek érezzük magunkat, és nem tudunk összpontosítani. Ha ilyen tüneteket tapasztalunk, itt az ideje, hogy az egyensúlygombok használatával újra helyreállítsuk az egyensúlyunkat. Ezáltal fejünk kitisztul, koncentráció képességünk megnövekszik.

Egyik kezünk két ujjával megérintjük a fülünk mögötti kis bemélyedést, másik kezünket a köldökünkre helyezzük.
Néhány belégzés után cseréljük meg kezeinket, majd ugyanezt elvégezzük a másik oldalon is. Legalább fél percig végezzük a gyakorlatot.

Fekvő nyolcasok szemtornával

Ha szemünket megerőltettük, akkor úgy érezzük, mintha égne, fáradtság nehezedik ránk, vagy a betűk összemosódnak a szemünk előtt. Nem bírunk tovább odafigyelni, írásunk egyre csúnyább lesz. Mindez világosan mutatja, hogy szemenergiánk nincs egyensúlyban. Ekkor segít a fekvő nyolcas.

A szemenergiák a föld-, tér- és agygombokkal/észkapcsolókkal (Hogyan fejlesszem gyermekem figyelmét 1. részben megtalálható gyakorlat) kapcsolhatók be, de rögzítésük a fekvő nyolcassal történik. Ez által javul a szem- kéz-koordináció.

A fekvő nyolcas nagyon fontos gyakorlat mindenféle tanulási képesség fejlesztéséhez. Kinyújtott karunkkal fekvő nyolcast rajzolunk a levegőbe − a végtelen jelét. −Mindig középről kezdjük fölfelé, jobbra vagy balra. Álljunk fel, kezeink legyenek lazán vállszélességben. Egyik kezünket nyújtsuk előre, és nézzünk a hüvelykujjunkra.  Rajzoljunk fekvő nyolcasokat a levegőbe, miközben szemünkkel követjük az ujjunkat, de fejünk és felsőtestünk ne mozduljon el. Ezután végezzük el a gyakorlatot a másik karunkkal is. Végül mindkét karunkkal rajzoljuk a nyolcasokat.

Cook csomó gyakorlat

Ez a gyakorlat segíti a belső nyugalom elérését, összpontosítja és kiegyensúlyozza a két agyféltekét és bekapcsolja az észlelést. Azért olyan hatásos, mert első részében a test fekvő nyolcas formát vesz fel. Ezzel egyensúlyba hozhatjuk testünk energiájának legnagyobb részét. A második fázis az ujjbegyek összeérintésével légzésünk egyensúlyát állítja helyre. A két fázis együttese aktivizálja a gerincvelői folyadékot, növekszik a megfigyelőképesség, a hiperaktivitás csökken.

Első fázis. Üljünk le kényelmesen, egyenes testtartással. Bal lábunkkal keresztezzük a jobb lábunkat a térd fölött, majd jobb kezünkkel fogjuk meg a bal külső bokánkat. Bal kezünkkel markoljuk meg bal lábfejünket, közben lélegezzünk mélyeket az orrunkon keresztül. Belégzés közben nyelvünk hegyével a szájpadlásunkat érintjük. Kilégzéskor nyelvünket visszahúzzuk alsó fogsorunk mögé.

Második fázis. Mindkét talpunk a talajon, érintsük össze két kezünk ujjhegyeit, ugyanúgy lélegzünk, mint az első fázisban. Mindegyik fázist 1-3 percig végezzük.
Ezután megcseréljük a két lábunkat és megismételjük a gyakorlatot.

Mindkét cikkben előforduló gyakorlatok reggeli elvégzése nagyon jó hatással van a koncentráció javítására, figyelmünk öszpontosítására, memóriánk javítására.

Mozgás nélkül nincs élet! A mozgás javítja önmagunk megismerését, segítségével újra meg újra működésbe hozzuk testünk fizikai funkcióit. Ha mozgásban tartjuk testünket, szellemileg is frissek, rugalmasak maradunk.  Az agytorna gyakorlatai az írás, olvasás, a számolási készségek, a nyelvtanulás, sportteljesítmények, a teljes testmozgást igénylő tevékenységek javítására – nem csak a gyerekeknek, hanem minden korosztály részére- hatékony segítséget nyújt. A gyakorlatok folyamatos végzése által az állandó tanulás az élet minden területén magától értetődő lesz, képesek leszünk az utunkba kerülő akadályokkal megküzdeni.

Szép napokat kíván:

Csombor-Budavári Bernadett

kineziológus, life coach, jógaoktató
2021. 10. 05.
www.anyalelekegyensuly.hu
https://www.facebook.com/anyalelekegyensuly

Fotók: Unsplush és pixabay ingyenes letöltés

Szerző:
Csombor-Budavári Bernadett
Szólj hozzá Te is

1 hozzászólás
  • Kedves Bernadett!

    A felsorolt gyakorlatok közül nekem a keresztező mozgások tetszettek a legjobban. Szoktam is alkalmazni tanítványaimmal.
    Üdvözlettel:

    Lakatosné Steiner Judit

A cikk szerzője:

Csombor-Budavári Bernadett

Life coach,
Hatha jógaoktató, Gyerekjóga oktató,
One brain és brain gym kineziológus,
Természetgyógyász.

Please note

This is a widgetized sidebar area and you can place any widget here, as you would with the classic WordPress sidebar.