Főtt étel, mint függőségi forma

Főtt étel, mint függőségi forma
...avagy hogyan tesz rabjává a főtt étel?

Az étkezésre vajon gondolhatunk úgy is, mint függőségre? Miért eszünk unos-untalan, ha egyszerű lenne kihagyni akár csak egy étkezést is? Volt már olyan, hogy elfelejtettél enni? Valóban szükségét érzed annak, hogy mindennap egyél valami főtt ételt? 

Érzelmi vagy természetes táplálkozás?

Ismerünk érzelmi evőket és vannak azok a szerencsés emberek, akik normál evőnek számítanak. Az érzelmi evés azt jelenti, hogy többször és többet eszel annál, mint amennyi ételre szükséged van, így az éhségérzet valójában ki sem tud alakulni nálad. Érzelmi evőként eszünk akkor, amikor szomorúak vagy épp haragosak vagyunk. Akkor is eszünk, amikor öröm ér bennünket, mint például ünnepek alkalmával. És akkor is eszünk, amikor unatkozunk, vagy amikor üresnek érezzük magunkat. Tulajdonképpen mindegy, hogy az érzelmi skála melyik fokán is állunk, okot találunk az evésre. 

Normál evésnél egyszerű a képlet. Annyit eszel, amennyivel jóllaksz és akkor eszel, amikor éhes vagy. 

Káros hatások

Aki kacérkodik a nyersételek fogyasztásának a gondolatával, és van annyi bátorsága, hogy tegyen egy próbát, azt javaslom, hogy a kitűzött időszakra teljesen hagyjon fel a főtt étel fogyasztásával. Bármennyi időről is legyen szó, akár egy hétről, akár fél évről. Érzelmi evőként – mint amilyen én is vagyok-, nagyon könnyű átbillenni a főtt ételeket tartalmazó étrendre.

Ekkor azonban ki tud alakulni egy olyan helyzet, ami nagyon káros a test és a lélek számára is. Testileg jojózni fogsz, és nem is érzed majd jól magad, lelkileg pedig megtapasztalod a mélység állapotát. Lelkiismeretfurdalás, bűntudat, szégyen, depresszió – csak hogy néhányat említsek-, mind a társadul szegődik majd.

Látom azt a hozzám fordulókon, hogy micsoda nyomást tud jelenti számukra egy közös vacsora a családdal, mondjuk a harmadik napon. Alkalom mindig lesz, és főtt étel is mindig lesz. Korábbi cikkeimben szó volt arról, hogy az étkezés megtervezése fél siker. Tudd azt, és írd is le, mit és mikor fogsz enni másnap. Sokkal könnyebb lesz a dolgod. 

Tudatosság

Fontosnak tartom azt, hogy ne csak az étkezés előnyeiről beszéljek és finom recepteket osszak meg, hanem átadjam Nektek azokat a tanácsokat, információkat is, amik a főtt ételektől való függőség elengedésében segítenek benneteket. 

Számos kutatás rávilágít arra, hogy a csecsemőkorban kialakult szokások – hacsak az ember nem akar tudatosan változtatni rajtuk-, egy életen át kísérnek bennünket. Lényeges a tudatos szó jelentéséről is beszélni. 

Tudatos az, aki Lényének egészével odafigyel magára, összpontosít arra, amit csinál, egyre több tudást halmoz fel és alkalmaz a mindennapi életében. Ha hibázik – márpedig szoktunk hibázni-, akkor megértő és megbocsátó önmagával szemben. Tanul a hibáiból. Törekszik arra, hogy tudja, hogy hol és mikor hibázott. 

Összefoglalva, már csecsemőkortól fontos lenne, hogy az anyatejen kívül mit adunk a gyermekeinknek. Van egy „kritikus időszak”- nak elkeresztelt időszak. Ez közvetlenül az anyatejről való leszokás után kezdődik és 2-3 hónapig tart. Ebben az időszakban életbevágó, mit eszik a gyermek. Mivel a gyerekek a példákból tanulnak – nem pedig az odadobott szavakból-, így Édesanya és Édesapa étkezési szokásai is egy lényeges pillért jelentenek számukra. 

Az ételt általában az alapján választjuk, mennyi örömöt kapunk tőle, nem pedig tápanyagtartalma alapján fog választásunk éppen rá esni. A legtöbb öröm a kenyér, só, cukor, tej, és hús elfogyasztása után keletkezik a szervezetünkben. Például az édes íz olyan opiátokat – az örömérzetért felelős morfiumszerű anyagot – szabadít fel az agyban, amelyek a boldogság, elégedettség érzését keltik bennünk.  

Stresszkezelési ötletek

  • negatív lelkiállapotaink helyes kezelése
  • érzelmi igényeink magasfokú kielégítése
  • sport, mozgás, természetjárás
  • segít, ha olyan nyers ételeket eszünk, amik látványban leginkább emlékeztetnek a főtt ételre 
  • tápláld a szervezeted, sejtjeidnek add meg a szükséges tápanyagokat
  • a zöldturmixok biztosítják a legnagyobb tápanyagellátottságot a legrövidebb időn belül
  • szeretni és szeretve lenni, bármit is eszel
  • lehetőleg kerüld a kísértéseket
  • keress csoportokat, kérj támogatást magadnak

Ha érzelmi evő vagy, a nyersétkezés kezdetben nem fogja megadni Neked a vágyott örömöket. 

A sok összevissza táplálkozással, a tartalmatlan főtt étel fogyasztásával elnyomtad magadban az éhségérzet kialakulásának természetes ritmusát, az ízérzékelés sem az igazi még. A nyers ételekben nincs hozzászokást, függőséget okozó anyag. Így a nyers csak akkor fog örömöt okozni, ha éhes vagy. Ha igazán éhes vagy.  Ez rövid időn belül ki is alakul. Türelem és kitartás.

Test és Lélek harmóniájának megteremtésével foglalkozom. Testi szinten a nyers ételek, étrendek személyre szabott megalkotásával, ehhez egy általam összeállított kérdőívet használok. Lélekszinten tudatalatti programok, energiák, érzések, fájdalmak, félelmek elengedésében, feldolgozásában támogatom a Vendégeimet. Könnyen, egyszerűen, fájdalommentesen. 

Áldott, felismerésekben gazdag napokat kívánok Neked!

Polyák Ági

nyers étrend tanácsadó, tudatalatti blokkok oldója

www.mindennapraegyturmix.hu

06 30 685 1885

2021.09.15.

Fotók: Polyák Ági és Pixabay ingyenes letöltés

Szerző:
Polyák Ági
Szólj hozzá Te is

A cikk szerzője:

Polyák Ági

Nyers vegán táplálkozási szakértő, lélekgyógyász és Theta Healing tanácsadó

Please note

This is a widgetized sidebar area and you can place any widget here, as you would with the classic WordPress sidebar.