Hogyan hat a bélflóra a külső és belső világunkra?

Hogyan hat a bélflóra a külső és belső világunkra?
...avagy érzelmi és mentális életünk hogyan jelenik meg a testünkön

Táplálékaink minősége rengeteget romlott az elmúlt években, évtizedekben. Minél civilizáltabb életet élünk, annál több műételt veszünk magunkhoz, és annál inkább negatív hatással vagyunk a bélflórára.

Elgondolkodtál már azon, hogy miért nem hallasz arról, hogy idegrendszeri vagy emésztőrendszeri megbetegedések terjednek az emberiségtől elzárt területeken? A városokba tömörülés, az iparosodás mellékterméke lett a beteg ember. Minél távolabb vagyunk a természettől, annál valószínűbb, hogy felüti a fejét valamilyen kór az életünkben.

Minden mindennel összefügg. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az a tény, hogy (egyrészt) a táplálkozás felelős azért, hogy milyen egészségügyi és mentális állapotban vagyunk. Az egészségünk megőrzése pedig rendkívüli módon függ attól, hogy hogyan tudunk vigyázni a bélflóra természetes egyensúlyára, egészségére.

Bélflóra egyensúlya alapvető fontosságú egészségünkre nézve

A bélflóra  (mikrobiom ) a bélben élő, dinamikusan változó baktériumok, vírusok, gombák összessége. A mikrobiom a bélnyálkahártya felszínén helyezkedik el, és bevonja a bél belső felszínét. Ha a mikrobiomot megfelelő minőségű táplálékkal látjuk el, akkor ő minden olyan tápanyagot meg fog termelni a bél nyálkahártyán, ami biztosítja az egészségesebb életet, és továbbgondolva, a hosszú élet titka is ez lehet. 

A mikrobiomnak nemcsak a bélrendszer normális működésében van meghatározó szerepe, hanem az immun – és idegrendszerre is hat. Sőt, érzelmeinket is befolyásolja. Ha sérül a mikrobiomunk – például nem megfelelő táplálkozás, antibiotikum fogyasztás, stresszes életmód eredményeként-, akkor az okozhat autoimmun betegségeket, mint például cukorbetegség, reumás ízületi gyulladás, izomsorvadás, szklerozis multiplex, de néhány mentális betegség kialakulásában is kiindulópont lehet, mint például a depresszió, a szorongás, vagy a skizofrénia. 

Agyunk és bélrendszerünk kommunikál egymással.  

Ha bélflóránk jó állapotban van, akkor a hangulatunk is kiegyensúlyozott, harmonikus. Ha érzelmeinket kordában szeretnénk tartani, akkor első lépésként jó, ha a bélflóra egyensúlyát rakjuk rendbe.

Két harcos vesz részt a mikrobiom helyreállítási játékban: a pre – és a probiotikus ételek. 

A prebiotikus ételek fogyasztásával táplálni lehet a vastagbélben élő hasznos baktériumokat, míg a probiotikus ételek hasznos baktériumokat juttatnak a vastagbélbe. 

A probiotikumok olyan élő baktériumok, amelyek  a joghurtban, kefírben és a pasztörizálatlan fermentált zöldségekben fordulnak elő, mint a savanyú káposzta és kovászos uborka. Ezek a baktériumok megtelepszenek a bélben, és segítenek megszabadulni káros társaiktól.

Néhány prebiotikus étel: 

  • dió, alma, vad áfonya, banán, hagymafélék, spenót, chia mag, lenmag, zab

és vegyünk górcső alá néhány probiotikus ételt: 

  • kovászos uborka, savanyú káposzta, kókuszkefír  

A szervezet bélflóra összetétele komoly szerepet játszik abban, hogy hízékony vagy – e vagy sem. A magas rost- és alacsony zsírtartalmú  étrend segít kialakítani a gazdag diverzitású bél-mikrobiomot,  amely igen jó hatással van a súlytöbblet elkerülésére és a tápanyagok hatékony felszívódására. A rostok növényi eredetű szénhidrátok, amelyeket a szervezet nem tud megemészteni, így eljutnak a vastagbélbe, és a fő tápanyagot jelentik az ott élő baktériumok  számára. 

Overnight / másnapos  zabpehely reggelire

Én ha valami laktatóra vágyom reggelente,  akkor csak kiveszem a hűtőből az előző este betett „másnapos” poharas  zabpelyhet, és bekanalazom. Nálunk  a gyerekeknek köszönhetően mindig van valamilyen jégbe hűtött  finomság a fridzsiderben. 

A következőképp készítem el a zabpelyhet:

Egy rész zabpelyhet (50 g) beleteszek egy pohárba, felöntöm  2 rész növényi tejjel vagy vízzel (1-2 dl), éjszakára beteszem a hűtőbe, és reggelre olyan lesz, mintha megfőztem volna.  Puha állagú, és nagyon finom. Ízesíthetjük erdei gyümölcsökkel, mandulavajjal, kókuszreszelékkel, a díszítési, ízesítési lehetőségek végtelenek, határt csak a fantáziánk szabhat. 

Vannak egyéb módszerek is a mikrobiom helyreállítására a táplálkozás mellett. És nem helyette. 
  • használj természetes termékeket a káros vegyszerekkel szemben,
  • lehetőség szerint tisztított vizet igyál ( vízszűrő használatával ),
  • fogyassz magas rosttartalmú ételeket, főleg friss gyümölcsöket és zöldségeket,
  • egyél probiotikumokat és erjesztett ételeket,
  • rendszeresen fogyassz kulináris gyógynövényeket, például rozmaringot, oregánót, bazsalikomot, kakukkfüvet,
  • pihenj és lazíts eleget,
  • menj ki a kertbe, ültess virágot, sározd be magad gyermekeiddel együtt. Hidd el,  jó móka lesz.
  • földeld magad és járj mezítláb a földön,
  • használj légtisztító növényeket otthonodban,
  • nyisd ki az ablakokat, és lélegezz be friss levegőt,
  • csökkentsd és / vagy szüntesd meg a felesleges stresszt,
  • mozgasd át a testedet naponta, és tedd ezt jó érzéssel, örömmel,
  • ápolj szeretetteljes kapcsolatokat  a körülötted lévőkkel,
  • mondd el az igazat,hogy  ne legyen lelkiismeretfurdalásod, bűntudatod,
  • olyan életet élj, amellyel elégedett vagy.

A fentebbi kis ízelítőből is bízom benne, hogy látni lehet, mennyire fontos, hogy foglalkozzunk a benti világunkkal is. Nem kell hozzá sok, és meg fogja hálálni a gondoskodást.

Köszönöm a figyelmeteket. Legyen áldással teli napotok.  

Személyre szabottan vállalom

  • 7 / 14 / 21 napos nyers étrendmenü vagy turmix/léböjtmenü írását
  • ha csak ki szeretnéd próbálni, vagy hosszabb időt szentelnél ennek a gyógyító étrendnek, keress meg bátran.

 

Polyák Ági

Okleveles nyers étrend szakértő

Lélekgyógyász

Facebook csoport: My Raw Green Kitchen 

mlovesource@gmail.com

06 30 685 1885

E cikkben közzétett tartalom kizárólag tájékoztatásul szolgál, nem helyettesíti az orvost, orvosi kezelést vagy bármilyen előírást. A benne található információk sem tekinthetők tanácsadásnak, gyógyításnak, terápiának. Ne hagyd figyelmen kívül szakember tanácsát! Ezek az én tapasztalataim. Nem kérem Tőled, hogy hagyd abba az orvosi / pszichológusi kezelést és / vagy a gyógyszerek szedését. Sőt, ha több oldalról támogatunk egy folyamatot, még jobb eredményt lehet elérni. Csak saját felelősségre csináld!

2021.07.14.

Fotók: Pixabay ingyenes letöltés

Szerző:
Polyák Ági
Szólj hozzá Te is

A cikk szerzője:

Polyák Ági

Nyers vegán táplálkozási szakértő, lélekgyógyász és Theta Healing tanácsadó

Please note

This is a widgetized sidebar area and you can place any widget here, as you would with the classic WordPress sidebar.